به انجمن تخصصی پژو 206. خوش امدید برای عضویت اینجا را کلیک کنید


اعلانات سایت

فقط اعضا مجاز به مشاهده لینک ها هستند، لطفا برای مشاهده لینک های انجمن ثبت نام کنید یا وارد انجمن شوید.

فقط اعضا مجاز به مشاهده لینک ها هستند، لطفا برای مشاهده لینک های انجمن ثبت نام کنید یا وارد انجمن شوید.

امروز چهارشنبه مهر 9, 93 10:25 am
خرید و فروش ماشین

فروش لوازم آپشن و لوکس

آچار 24


ساعت سایت بر اساسUTC + 3:30 ساعت [ ساعت تابستانی ] تنظیم شده است


قوانين انجمن


لطفا قبل از ایجاد مبحث جدید از تکراری نبودن آن اطمینان حاصل کنید .

فقط اعضا مجاز به مشاهده لینک ها هستند، لطفا برای مشاهده لینک های انجمن ثبت نام کنید یا وارد انجمن شوید.   



ارسال مبحث جديد پاسخ به مبحث  [ 84 پست ]  برو به صفحه قبلي  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9  بعدي
نويسنده پيغام
 موضوع پست: Re: Re:
پستارسال شده در: دوشنبه آبان 13, 92 10:38 pm 
آفلاين
شتاب 0 تا 100: 15 ثانیه
شتاب 0 تا 100: 15 ثانیه
نماد کاربر

تاريخ عضويت: پنج شنبه آذر 17, 90 10:11 pm

پست ها : 146

محل سکونت: همین نزدیکیا
تشکر کرده اید: 82 مرتبه
تشکر شده:
174 مرتبه در 95 پست

نوع خودرو: پارس TU5
arash_a59 نوشته است:
عزیز دل بحثم بحث موتور دیزلی یا بنزینی نبود!

روی صحبتم با شما نبود، توصیه کلی من راجع به طرز فکر گشتاور و توان بود
arash_a59 نوشته است:
من طبق همون اصول پایه جواب میدم:
چون در موتور های دیزلی (در ماشین های باری) اهمیت روی گشتاور هست و اصلا فوکوس روی سرعت نیست، در نتیجه اگر میخواستند گشتاور زیادی مثل 400 نیوتن متر رو در دور های بالا هم داشته باشند(یعنی هم گشتاور بالا هم سرعت زیاد) باید وات بیشتری موتور تولید کنه که در واقع به هیچ عنوان نیاز نیست! یعنی نیازی ندیدند یک کامیون باری بتونه 180 کیلومتر راه بره

در مورد اهمیت گشتاور در خودرو باری نسب به توان موافقم ولی بخش دوم درست نیست. این قضیه ربطی به دلخواه سازنده نداره. کلا" نمیتونید یه خودرو دیزلی باری با گشتاور بالا و توان بالا پیدا کنید دلیلش هم ارتباط کم و بیش معکوس بین گشتاور و توان در خودرو باری دیزلی هستش و بر میگرده به همون کورس گشتاور بسیار بلند موتور دیزل باری برای رسیدن به گشتاور بالا در دور پایین. میتونید کاتالوگ همه کشنده های دیزلی رو ببینید
در ضمن کشنده های جدید دیزلی (کامیون و اتوبوسها) برای رسیدن به سرعت بالا مشکلی ندارن و دست یابی به سرعتهای بالای 120-130براحتی امکان پذیره.
arash_a59 نوشته است:
شما در موتور های دیزلی خودرو های سواری ببینید(مثل خودروهای بنز سواری) قضیه کاملا فرق میکنه دیگه اونجا گشتاور اهمیتش مثل کامیون نیست و موتور دور بالاتری میگیره ازون ور گشتاور کمتری هم داره، به عنوان مثال فقط اعضا مجاز به مشاهده لینک ها هستند، لطفا برای مشاهده لینک های انجمن ثبت نام کنید یا وارد انجمن شوید. رو ببینید! پیک توانش در دور 3800 هست! این عکس صفحه کیلوترش هست:
روی تصویر پایین با شمارش خطهای دور موتور با توجه به تصویر اول میبینید که تا دور 8000 هم این موتور میره! و رد لاینش از 7000 شروع شده...

دوست عزیز من در مورد کشنده باری دیزلی که قادر به حمل 17-18 تن بار هست مثال کورس بلند و محدودیت حداکثر دور موتور 2500 رو گفتم، شما که انتظار ندارید کورس پیستون، سیلندر و... موتور دیزل باری رو روی بنز سواری بزارن، انتخاب کورس و اندازه سیلندر و پیستون بسته به کاربری موتوره و در خودرو سواری و باری با هم خیلی فرق داره
عکس کیلومتر کشنده دیزلی باری:
فقط اعضا مجاز به مشاهده لینک ها هستند، لطفا برای مشاهده لینک های انجمن ثبت نام کنید یا وارد انجمن شوید.
در خودرو دیزلی سواری کورس پیستون خیلی کوتاهتره و مسلما" پیک گشتاور به دورهای بالا (نسبت به دیزلی باری با کورس پیستون بلند)منتقل میشه و این کاملا" بدیهیه. ولی در نهایت بازهم پیک توانش مثل خودرو سواری بنزینی نخواهد بود، مثال خودتون بنز سواری دیزلی در دور 3800 به حداکثر توانش میرسه در حالیکه شما کمتر موتور بنزینی سواری میتونید پیدا کنید که توانش زیر 5000 باشه. معمولا" حداکثر توان خودرو بنزینی بالای 5500  ایجاد میشه.
2 تا مثال عینی میزنم:
1- پژو  HDi 307 با موتور DW10TD با حجم موتور 2.0 لیتر توربو دیزل:
حداکثر توان :          90 اسب بخار در دور 4000
حداکثر گشتاور :     205 نیوتن متر در دور 1750
2- پژو 307 بنزینی با حجم موتور 2.0 لیتری با موتور EW10J4:
حداکثر توان            138 اسب بخار دور دور 6000
حداکثر گشتاور        190 نیوتن متر در دور 4100
میبینید 307 توربو دیزل (توربو دیزل نسبت به دیزل از راندمان بالاتری برخورداره) علیرغم داشتن حجم موتور یکسان و گشتاور بسیار بالا (در دور 1750 ) توانش حتی از 405 XU7 با موتور 1.8 لیتری (97 اسب بخار)  - تکنولوژی منسوخ پژو- هم کمتره در حالیکه گشتاورش میتونه با وانت بارها برابری کنه. اینجا هم میتونید نسبت معکوس بین گشتاور و توان در موتور دیزل رو ببینید.
اون عکس کیلومتر بنز رو که گذاشتید با دور 7000 چیزی رو ثابت نمیکنه، میشه با طراحی ضریب دنده بسیار سبک در خودرو سواری کاری کرد که موتور در دور پایین کار کنه.  بعنوان مثال همین 307 توربو دیزلی مجهز به گیربکس دستی هستش که تو دنده 4 میتونه به سرعت اسمی 230 کیلومتر در ساعت برسه که بسیار سبکه در حالیکه 307 بنزینی گیربکس سنگینتری داره و مثلا" تو دنده 4 حداکثر سرعتش 165 کیلومتر هستش.
arash_a59 نوشته است:
شما اگر از مقوله جعبه دنده کمی فاصله بگیرید به درستی این قضیه حل میشه، شما دور پایین بودن موتور دیزل رو اصل گرفتید و از اون تعداد دنده و ...رو نتیجه گرفتید که این نادرسته! موتور دیزل باری، نیازی نیست به دور بالا برسه چون ازون موتور فقط گشتاور خواستند اونم گشتاور در یک سرعت معمولا پایین یعنی گشتاور بالا در سرعت پایین، در نتیجه طراحیش اینجور میشه که دور بالا کار نکنه

دور بالا یا پایین بودن موتور دست خود طراح موتوره و بستگی به کورس پیستون و ... داره و یه محدودیته و بالا گفتم دلبخواهی نیست...
arash_a59 نوشته است:
مثالی هم براتون زدم موتور دیزل سواری رو هم ببینید
اما باز بر اون حرفم هستم(چون حرف من نیست و یک اصل و اساس علمیه)
با یک موتور ضعیف میشه گشتاوری بسیاررر بالا تولید کرد اما در دور پایین(سرعت کم)

این جمله نه تنها اصل علمی نیست بلکه از اساس غلطه، چرا؟
جواب: شما میتونید با یک موتور ضعیف با طراحی ضریب دنده بسیار سنگین گشتاور سرچرخ رو افزایش بدید و این اصلا" ربطی به دور پایین یا بالا بودن موتور نداره.
گیربکس که خواص ذاتی موتور رو تغییر نمیده بلکه با یک ضریب ثابت گشتاور سرچرخ رو افزایش میده و دور ماکس گشتاور و توان هیچ تغییری نمیکنن.
مثلا" اگه ماکس گشتاور پراید در دور 2800 باشه با افزودن گیربکس سنگین بازهم ماکس گشتاور سرچرخ در همون دور 2800 بدست خواهد اومد.
فرمول محاسبه گشتاور سرچرخ رو در صفحه های قبلی گذاشتم.
arash_a59 نوشته است:
شما با یک گیربکس خاص میتونید با موتور پراید، 5تن بار رو از سربالایی بالا ببرید اما سرعت بالا بردنتون ممکنه به 0.5 کیلومتر بر ساعت برسه یعنی با موتور 65 اسب بخاری پراید میتونید گشتاور یک خاور رو تولید کنید اما سرعت به علت نبود توان کافی به شدت پایین میاد

در حالت کلی حرفتون درسته. کمبود گشتاور رو میشه با گیربکس سنگین جبران کرد ولی این هم محدودیتهای خاص خودشو داره، گیربکسی که به پراید توانایی حمل بار 5 تن رو میده (حالا فرض کنیم بتونه این بار رو جابجا کنه) بسیار سنگین خواهد بود در نتیجه اصلا" گیربکس اجازه افزایش سرعت رو نخواهد داد و اصلا" بحث توان مطرح نمیشه، کامیونت ایسوزو 9 تن با قدرت و گشتاور بسیار بالاتر از پراید در دنده1 تاپ اسپیدش 16 کیلومتر در ساعت، در دنده 2 حدود 27 کیلومتر و در دنده 3 حدود 72 کیلومتر هستش با این حساب برای پراید باید گیربکس بسیار سنگینی طراحی بشه تا مثلا" تو دنده 1 تاپ اسپیدش بشه 5 کیلومتر و دنده های بعدی...که اصلا" منطقی نیست و استهلاک شدید موتور رو بدنبال داره.
یه مثال میزنم:
کدومیک از 2 خودروی زیر دارای راندمان بالا و استهلاک پایین هستن؟
خودرو شماره 1: دارای گشتاور بالا+ دنده سبک
خودرو شماره 2: دارای گشتاور پایین + ضریب دنده سنگین
فرض : گشتاور سرچرخ هر دو برابر هستن.
جواب: این دو خودرو از نظر توانایی حمل بار تفاوتی باهم ندارن ولی خودرو شماره 1 چون گشتاور موتورش ذاتا" بالاست و با دنده سبک دور موتورش پایین خواهد بود و دور پایین مساویست با کاهش استهلاک و مصرف سوخت.
در خودرو شماره 2 بخاطر دنده سنگین دور موتور بالا خواهد بود و در نتیجه استهلاک بالا و مصرف سوخت بالا خواهید داشت. که این برای یه خودرو که کارش حمل و نقل بار هستش مصادف است با بیچارگی راننده برای خرج بالای استهلاک موتور و...
arash_a59 نوشته است:
در نتیجه میشد موتور دیزل باری رو با دور بالا ساخت اما یا:
1-باید قید گشتاور بالا رو زد که اصلا اساس ساخت و کار زیر سوال میره چون موتور دیزل رو در اینجا برای حمل بار میخوان
2-اگر بخوایم سرعت رو هم بالا ببرم باید وات موتور رو بالا برد یعنی آهنگ تولید انرژی موتور در واحد زمان(ثانیه)که برای اینکار بی حاصل(بی حاصل ازن بابت که هیچ سازنده ای نمیخواد و صلاح نمیدونه هزینه الکی کنه تا کامیونش بتونه 180 تا سرعت بگیره) باید موتور بسیار پر هزینه ای ساخت.

موارد بالا بدلایل زیر  ( فقط برای خودرو دیزلی باری)درست نیست:
- در مورد بند 1  در دیزل باری رابطه توان و گشتاور میشه گفت معکوسه. اگه کورس پیستون رو برای رسیدن به دور بالا و توان بالا کوتاه کنیم گشتاور کاهش پیدا خواهد کرد و خودرو علیرغم توان بالا قادر به حمل بار نخواهد بود. رابطه توان و گشتاور یه محدودیت تکنولوژیکه و نه خواست کمپانی.
در زیر نمودار گشتاور و توان یک خودرو دیزلی میبینید بعد از دور موتور 3600-3700 موتور هیچ گشتاور و توانی نداره، علتش فقط و فقط تاثیر کورس پیستون بلند برای رسیدن به گشتاور بسیار بالا در دور پایین هستش که باعث میشه چرخش موتور محدود بشه( و قادر به رسیدن به دورهای بالا نخواهد بود)، در خودرو باری دیزلی برای رفع این مشکل از گیربکس با 10-12 تا دنده استفاده میشه
فقط اعضا مجاز به مشاهده لینک ها هستند، لطفا برای مشاهده لینک های انجمن ثبت نام کنید یا وارد انجمن شوید.
-در مورد بند 2 برای رسیدن به اسب بخار نیاز به دور بالا داریم که با کورس بلند امکان رسیدن به توان بالا مقدور نیست بنابراین سازنده بین گشتاور و توان، گشتاور رو انتخاب میکنه و این ربطی به هزینه و ... نداره


بالا
 مشخصات  
 موضوع پست:
پستارسال شده در: دوشنبه آبان 13, 92 10:57 pm 
آفلاين
شتاب 0 تا 100: 9 ثانیه
نماد کاربر

تاريخ عضويت: چهارشنبه تیر 21, 91 4:32 pm

پست ها : 700

محل سکونت: شیراز- یزد
تشکر کرده اید: 1100 مرتبه
تشکر شده:
1376 مرتبه در 488 پست

نوع خودرو: 206

تیپ خودرو: 206 تیپ 2
جناب IPCIS2007 عزیز
در مبحث تفاوت توان و گشتاور چرا باید بحث استهلاک کنیم؟
مگه میخوایم واقعا ماشین بسازیم؟!
من میدونم ماشین باری کیلومترش در چه حده عکسهایی که من براتون گذاشتم برای این بود که گفتید موتور دیزل دور بالا نمیتونه کار کنه که عکس گذاشتم تا 8000 هم میره
در مورد پراید فقط یک مثال بود! بعله گیربکسی که بتونه گشتاور بالا با موتور پراید ایجاد کنه عملا سنگین و شاید اندازش اندازه کل کاپوت پراید شه ، ما قرار نیست که این ماشین رو تولید کنیم فقط یک مثال بود در راستای بحث گشتاور و توان
در مورد اون مطلب که گفتید از اصل غلط هست... من این کارو کردم و دیدم و مدتها باهاش کارکردم البته در قالب الکتروموتور و گیربکس
از یک الکتروموتور با توان 2.5 کیلووات(3.3 اسب بخار) با یک گیربکس خاص گشتاوری گرفتیم که 405 نمیتونست بده و ازون گشتاور مدتها برای کاری استفاده میکردیم.
بگذریم

در کل ما این مثال هارو زیدیم و گفتیم تا گشتاور و توان، معناشون معلوم و تفکیک شه و اینکه نقش هر کدام چیه و لاغیر.
البته اینجا همه دوستان استادند و این مطالب میتونه برای بازدید کنندگان مهمان مفید واقع شه
در پایان تشکر میکنم بابت اطلاعات مفیدتون

_________________
امضا جهان پیر است و بی بنیاد ازین فرهادکش فریاد
که کرد افسون و نیرنگش ملول از جان شیرینم


بالا
 مشخصات  
 موضوع پست: Re:
پستارسال شده در: سه شنبه آبان 14, 92 9:54 am 
آفلاين
شتاب 0 تا 100: 15 ثانیه
شتاب 0 تا 100: 15 ثانیه
نماد کاربر

تاريخ عضويت: پنج شنبه آذر 17, 90 10:11 pm

پست ها : 146

محل سکونت: همین نزدیکیا
تشکر کرده اید: 82 مرتبه
تشکر شده:
174 مرتبه در 95 پست

نوع خودرو: پارس TU5
خواهش ميكنم آرش جان، اين تاپيك كلا" تاپيك جالبيه و اطلاعات خودم هم بواسطه مقاله هاي دوستان خيلي افزايش پيدا كرده
arash_a59 نوشته است:
جناب IPCIS2007 عزیز
در مبحث تفاوت توان و گشتاور چرا باید بحث استهلاک کنیم؟
مگه میخوایم واقعا ماشین بسازیم؟!

من اون مطلب رو براي اين عرض كردم كه بتونيم از ذهن طراح به مقوله ارتباط گشتاور و ضريب دنده نگاه كنيم. كمبود گشتاور رو ميشه با ضريب دنده جبران كرد ولي يه سري محدوديتها داره كه عرض كردم، ولي توان خاصيت ذاتي موتوره و با ضريب دنده و عوامل خارج از موتور قابل افزايش نيست.
arash_a59 نوشته است:
من میدونم ماشین باری کیلومترش در چه حده عکسهایی که من براتون گذاشتم برای این بود که گفتید موتور دیزل دور بالا نمیتونه کار کنه که عکس گذاشتم تا 8000 هم میره

منظور من خودرو باري ديزلي بود كه عكس كيلومتر كشنده ديزلي بنز رو گذاشتم كه دور موتورش تا 2500 هستش.
در كشنده ها با توجه به نوع كاربري و استفاده از ضريب دنده سنگين امكان رانندگي با دور بالا وجود نداره ولي در خودرو سواري امكان استفاده از ضريب دنده سبك هست و با دنده سبك دست يابي به دور موتور بالاتر از خودرو باري امكانپذيره، مثالم همون دنده 4 و5  پژو 307 ديزلي هستش كه نسبت به 307 بنزيني دنده هاي بسيار سبكتري داره تا بتونه محدوديت دور بالاي موتور ديزل رو برطرف كنه. پژو 307 ديزلي با دنده 5 با دور موتور حدود 4000 به تاپ اسپدش ميرسه، در حاليكه موتور بنزيني در دور موتور بالاي 5500 به تاپ اسپيد ميرسه
arash_a59 نوشته است:
در مورد اون مطلب که گفتید از اصل غلط هست... من این کارو کردم و دیدم و مدتها باهاش کارکردم البته در قالب الکتروموتور و گیربکس
از یک الکتروموتور با توان 2.5 کیلووات(3.3 اسب بخار) با یک گیربکس خاص گشتاوری گرفتیم که 405 نمیتونست بده و ازون گشتاور مدتها برای کاری استفاده میکردیم.

دوست عزيز كاري كه شما كردين تناقض علمي نيست و اصلا" كار گيربكس همون تبديل گشتاوره و ميشه گشتاور بيشتري از موتور گرفت، ولي گيربكس فقط مبدله گشتاوره و گشتاور موتور رو با يك ضريب ثابت افزايش ميده و پيك گشتاور رو تغيير نميده.
من دنده هاي 3-4-5 ماشينمو عوض كردم و دنده سنگين انداختم، ماكس گشتاور سرچرخ با دنده سبك 4000 بود و الان هم همون 4000 هستش فقط مقدار گشتاور سرچرخ افزايش پيدا كرده.


بالا
 مشخصات  
 موضوع پست:
پستارسال شده در: سه شنبه آبان 14, 92 10:37 am 
آفلاين
شتاب 0 تا 100: 9 ثانیه
نماد کاربر

تاريخ عضويت: چهارشنبه تیر 21, 91 4:32 pm

پست ها : 700

محل سکونت: شیراز- یزد
تشکر کرده اید: 1100 مرتبه
تشکر شده:
1376 مرتبه در 488 پست

نوع خودرو: 206

تیپ خودرو: 206 تیپ 2
IPCIS2007 عزیز

پیک گشتاور یعنی چی؟ منظورتون ماکسیمم گشتاور هست؟
تعریف گشتاور برای یک موتور تنها بی معنیه!(یک شفت چرخان ...) موتور تامین کننده نیرو هست(F در فرمول T=F.d)با گیربکس نیروی اون رو تبدیل به گشتاور میکنید
اینکه میگید پیک گشتاور موتور ثابته همین محل اختلاف نظر ماست
خیر از دید من این حرف غلطه!
چیزیکه ثابته توان موتور هست نه گشتاور، شما با توان ثابت گشتاورهای مختلفی میتونید از موتور بگیرید، ما روی اون موتور 3.3 اسبی گیربکسی میبستیم که قادر به حمل 100 کیلو بار هم نبود ، گیربکسی هم بستیم که چندصد کیلو بار رو هم حمل میکرد
من فکر میکنم محل اختلاف نظر ما از اینجاست که شما برای موتور گشتاور ثابتی فرض میکنید و با هر گیربکسی قائل به گشتاور ثابت هستید که این حرف کاملا غلطه!
تعریف گشتاور چیه؟ نیرو در فاصله شما چیزیکه ثابت دارید نیروتون هست اما با تغیر فاصله(همون کمو زیاد کردن قطر چرخ دنده ها) گشتاور موتور رو میتونید در بازه ای بسیار بالا تغییر بدید
پس گشتاور موتور ثابت نیست.

_________________
امضا جهان پیر است و بی بنیاد ازین فرهادکش فریاد
که کرد افسون و نیرنگش ملول از جان شیرینم


بالا
 مشخصات  
کاربران زیر از شما کاربر محترم arash_a59 به خاطر این پست تشکر کرده اند
bahman1346
پستارسال شده در: سه شنبه آبان 14, 92 10:40 am 
آفلاين
شتاب 0 تا 100: 13 ثانیه
شتاب 0 تا 100: 13 ثانیه
نماد کاربر

تاريخ عضويت: سه شنبه تیر 11, 92 12:35 pm

پست ها : 251

محل سکونت: ایران 11
تشکر کرده اید: 1524 مرتبه
تشکر شده:
2321 مرتبه در 462 پست

نوع خودرو: 206

تیپ خودرو: 206 تیپ 2
سلام

ما یه استاد برای فیزیک 2 داشتیم این که میدید همه   بچه ها ای کیو  هستیم و منظورشو نمیفهمیدیم همیشه با مثال های بسیار ساده ما رو مفهوم میکرد

به ما بدین شکل توضییح داده بود دقیقا هم همه متوجه شدند با این مثال ساده  جوری که اصلا نمودار رو با این مثال متوجه میشدیم


شما یک ماشین اسباب بازی که با باطری چرخ های عقب ان حرکت میکنه رو در نظر بگیرید

این ماشین اسباب بازی رو اگه روی زمین بذارید و چرخ های ان شروع به حرکت کنه و زمانی که با دست به اسباب بازی به سمت پایین فشار وارد کنید هر چه گشتاورش بیشتر باشه باعث میشه چرخ ها از حرکت ایست کامل نکنه  این مفهوم گشتاور یعنی قدرت به حرکت دراوردن چرخ ها

برای توان هم هر چه سرعت چرخش چرخ ها بیشتر باشه توان هم بیشتر هست به عنوان مثال دو تا اسباب بازی رو در نظر بگیرید یکی سرعت چرخش چرخ ها وقتی روی زمین نیست بسیار بالا و یکی سرعت چرخش چرخ  وقتی روی زمین نیست بسیار پایین ولی اسباب بازی اول رو اگه روی زمین بذارید و جلوی ان مانعی بذارید چرخ ها از حرکت میایستد و اسباب بازی دوم رو که سرعت ان کم ولی گشتاورش بیشتر هست  اگه روی زمین بذارید و جلوی ان مانعی قرار بدید چرخ ها شروع به هرزگردی میکنه ولی ایست کامل نمیکنه

یعنی اسباب بازی اول سرعت چرخش چرخ ها بیشتر ولی گشتاورش کمتر هست

اسباب بازی دوم سرعت چرخش چرخ ها کمتر ولی گشتاورش بیشتر هست

امیدوارم با این مثال ساده دقیقا متوجه تفاوت این دو شده باشید (همه مسایل از همین مثال های ساده حل شدند در طول تاریخ)


بالا
 مشخصات  
کاربران زیر از شما کاربر محترم vahidi fard به خاطر این پست تشکر کرده اند
bahman1346, IPCIS2007, arash_a59
 موضوع پست:
پستارسال شده در: سه شنبه آبان 14, 92 12:14 pm 
آفلاين
شتاب 0 تا 100: 15 ثانیه
شتاب 0 تا 100: 15 ثانیه

تاريخ عضويت: دوشنبه مهر 10, 91 9:44 am

پست ها : 130

محل سکونت: تهران
تشکر کرده اید: 176 مرتبه
تشکر شده:
110 مرتبه در 51 پست

نوع خودرو: pride & 206SD V8
مقدمه :
گشتاور به لحاظ عددي در يك خودرو سبك به علت اثر معكوس بر شتاب نمي تواند خيلي بالاتر از حد استاندارد  انتخاب شود چون همانطوريكه در مقاله قبلي به آن اشاره شد اگر چنين بود سواري هاي ديزل سوز براي اين كار مناسب تر بودند* . اما حد استاندارد و به اصطلاح مناسب و معقول آن كاملا" لازم و ضروري مي باشد. اما حال براي اينكه از اين گشتاور استاندارد به نحوي استفاده شود كه موتور در مقابل عوامل بازدارنده و شتاب دهنده ( مثل سرازيري و سراشيبي )عملكرد بهتري داشته باشد  سه شرط وجود دارد : اولا" هرچه تغييرات گشتاور بر حسب سرعت چرخشي يك موتور مسطح تر باشد  خودرو عملكرد بهتري خواهد داشت . اين دست ما نيست و به قول يكي از دوستان اين ديگه به فوت كوزه گري ساخت يك موتور مربوط مي شود كه چيني ، و كره اي و فرانسوي را از هم متمايز مي كند. ثانيا" هرچه گشتاور ماگزيمم موتور يك خودرو در سرعت چرخشي پايين تري باشد ( به عبارت ديگر هرچه فاصله عددي بين  دور ماگزيمم گشتاور از دور ماگزيمم توان بيشتر باشد ) خودرو عملكرد بهتري خواهد داشت ( اين هم دست ما نيست )   ثالثا"زمان تعويض دنده بايستي در سرعت چرخشي صورت بگيرد كه هرچه بيشتر به دور ماگزيمم گشتاور نزديك شده باشد ( اين دست ماست ).  تكيه اصلي اين مقاله بر استفاده بهينه از گشتاور است كه از شما دعوت به مطالعه آن مي شود.
                                                                                        با تشكر از همه دوستان 206 سوار اين وب سايت     
مبادلات بين توان و گشتاور در موتور هاي خودرو و الكتريكي :
چرا اعداد توان و گشتاوري كه در مشخصات فني براي موتورها ذكر مي شوند در طراحي يك موتور اهميت خيلي زيادي دارند؟
گشتاور تفسير چرخشي نيرو است. هرچه يك موتور گشتاور بيشتري توليد كند نيروي بيشتري مي تواند در لبه يك چرخ فلايول از يك شعاع معين اعمال نمايد .
توان همان نيرو ضرب در سرعت است. هرچه يك موتور توان بيشتري توليد كند مي تواند در يك زمان معين كار بيشتري انجام دهد.
يك موتور خودرو نوعي مي تواند به طور يكنواخت از يك جايي در اطراف سرعت پايين ( در حدود 800 دور بر دقيقه يا rpm ) تا خط قرمز اش كه ممكن است جايي از 4000rpm در يك موتور قديمي تر و يا تا 12000rpm براي يك موتور فرمول يك باشد  كار بكند. گشتاور و توان در سرتا سر اين دامنه متغير خواهد بود. گشتاور ،  در نتيجه افزايش سرعت چرخشي از يك عدد  پايين تا يك عدد معين افزايش مي يابد و سپس در نتيجه افزايش سرعت چرخشي به بالاي اين عدد كاهش مي يابد. شتاب متناسب با مقدار نيرويي است كه خودرو را به جلو مي برد بنابر اين حد اكثر شتاب در يك دنده معين زماني بدست مي آيد كه ماگزيمم گشتاور حاصل شود.
توان برابر نيرو ( گشتاور) ضرب در سرعت ( سرعت چرخشي) است و بنابراين توان برحسب افزايش سرعت چرخشي تا اطراف نقطه گشتاور حد اكثر ، افزايش مي يابد. هرچند در سرعت چرخشي هنوز بالاتر از آن ، موتور بوسيله مقدار هوايي كه مي تواند به داخل ( 4 سوپاپ در هر سيلندر ) كشيده شود  محدود مي شود و گشتاور پس از آن به نسبت افزايش سرعت چرخشي به سرعت كاهش مي يابد و بنابراين توان نيز كاهش مي يابد. موتورهاي الكتريكي نيز ( اگرچه رفتارتوان و گشتاورشان به طور قابل ملاحظه اي با موتور هاي احتراق داخلي فرق مي كند ) بواسطه اثرات الكترومغناطيسي يك افت توان و گشتاور مشابه اي در سرعت هاي چرخشي بالا تجربه مي نمايند. توان برابر نيرو ضرب در سرعت است و حد اكثر شتاب با داشتن نيروي دافع حد اكثر در چرخ ها حاصل مي شود. استفاده از يك نسبت دنده پايين موجب ازدياد گشتاور موتور در چرخ ها ( و ارزش موتوري كه به سرعت مي چرخد )مي شود. شتاب حد اكثر در يك سرعت معين  با نگه داشتن  عملكردموتور در توان  ماگزيمم حاصل مي شود.
رانندگي با يك ماشيني كه داراي موتوري قابل انعطاف باشد آسانتر و راحتر مي باشد. قابليت انعطاف در خودروهاي چهار چرخ حتي يك مسئله ايمني محسوب مي شود. گشتاور ماگزيمم در يك سرعت چرخشي معين حاصل مي شود و توان ماگزيمم هم در يك سرعت چرخشي بالاتر. موتوري قابل انعطاف است كه در آن اين ماگزيمم ها در سرعت هاي چرخشي بسيار متفاوت ( مي گويند در نسبت 1:2 يا بيشتر ) اتفاق بيفتد .موتور يك خودرويي كه دارد  در يك سرعت بالاي  نقطه گشتاور ماگزيمم اش كار مي كند در رژيم سرعت " پايدار " واقع است. لذا اگر از سرعت خودرو بواسطه مقدار كمي شيب ، با دمخالف و .... كاسته شود ، گشتاور موتور منجر به افزايش آن و مقاومت در برابر كند شدن مي گردد. در مقابل ، اگر سرعت بوسيله مقدار كمي شيب ، باد موافق و....  افزايش يابد ، گشتاور موتور منجر به كاهش آن و مانع از افزايش بيشتر سرعت مي شود. موتور يك خودرويي كه دارد  در يك سرعت زير  نقطه گشتاور ماگزيمم اش كار مي كند در رژيم سرعت " نا پايدار " واقع است. لذا اگر  از سرعت خودرو بواسطه مقدار كمي شيب ، با دمخالف و .... كاسته شود ، گشتاور كاهش مي يابد و سرعت هم بيشتر تنزل مي يابد. در مقابل ، اگر سرعت افزايش يابد ، گشتاور هم افزايش مي يابد ولذا سرعت حتي بيشتر هم مي شود. راننده مي تواند  براي جبران اين افزايش سرعت ( ويا خطر يك بليط سرعت گيري ) ، دريچه گاز را ببندد. راننده مجبور است به طور فعلانه ( يا بر پايه كروز كنترل اتوماتيك ) وارد عمل شود و اين تغييرات را جبران كند به نحويكه در چنين مواقع اي  ماشين براي رانندگي به طور قابل ملاحظه اي كمتر راحت و با صفا خواهد بود. اگر دريچه گاز قبلا بيش از اندازه باز باشد راننده نمي تواند افت سرعت چرخشي يا كمبود گشتاور موتور را مگر با تعويض دنده به دنده پايين تر اصلاح كند. اين مي تواند يك موضوع ايمني بر روي يك جاده شيب دار باشد. اگر شما با يك دنده خيلي بالا به بالاي يك تپه شيب دار حركت كنيد يا به عنوان مثال بواسطه موانع مجبور باشيد آهسته حركت كنيد ممكن است موتور به زير نقطه گشتاور ماگزيمم اش قرار بگيردو و قادر نباشد از يك مارپيچ سرعت رو به پايين بازيابي گردد.
بنابر اين اگر شما داريد مسابقه مي دهيد به خصوص مسابقه فرمول يك شما نياز به موتوري با بالاترين توان خروجي ممكن را داريد و اين به فرم بهترين  با توليد توان ماگزيمم در دور خيلي بالا حصول مي يابد. چنن موتور هايي منجر به توليد گشتاور در دور خيلي بالا مي شوند و لذا براي رانندگي ( در شهر ) غير قابل انعطاف و سخت هستند اما اين چيزي است كه بوسيله ستارگان رانندگي براي رسيدن به دلارهاي هنگفت متحمل مي گردد .
اگر شما داريد با يك خودرو چهار چرخ يا خودرو مسابقه كشش رانندگي مي كنيد شما به يك موتور خيلي قابل انعطاف نياز داريد كه  گشتاور ماگزيمم ( و مقدار خيلي زيادي از آن ) را در سرعت چرخشي پايين  و نيز  توان ماگزيمم را در سرعت چرخشي بالاتر مثلا به نسبت 1:2 توليد مي كند. البته يك نسبت 1:3 ( مثلا 1500rpm به 4500rpm ) عالي مي باشد. به عنوان يك منفعت جنبي ( كه  بويژه براي خودرو هاي مسافري ارزشمند است ) ، فرسودگي يك موتور تا حد زيادي  بوسيله سرعت هاي پيستون و توليد گشتاور در دور پايين تعيين مي شود كه به شما اجازه مي دهد براي حركت در يك بزرگراه آرام و براي عمر  موتور طولاني از دنده خيلي سبك ( مكانيزم over-drive** ) استفاده كنيد.
توان و گشتاور نموداري براي يك موتور احتراق داخلي :
اگر شما توان و گشتاور را در برابر اعداد rpm را براي يك موتوررسم كنيد آنچه را كه شما خاتمه مي دهيد نمودار هاي گشتاو وتوان آن موتور هستند. اين آن چيزي است كه يك ماشين به نام دينامومتر انجام مي دهد. منحني هاي گشتاور و توان نوعي براي يك موتور با عملكرد بالا ممكن است شبيه نمودار زير به نظر برسد ( كه البته اين مورد مربوط به موتور 300 اسب بخار در ميتسوبيشي 3000  دو توربو مي باشد ). محور افقي سرعت چرخش ( به rpm ) و محور عمودي اسب بخار ( براي منحني اسب بخار ) يا گشتاور ( به ft-lbs  براي منحني گشتاور)  است . توجه داشته باشيد كه نمودار گشتاور خيلي مسطح و مقدار ماگزيمم آن در 2500rpm است و فقط يك افت تدريجي در قسمت انتهايي بالا  دارد و همچنين توجه داشته باسيد  كه اسب بخار تقريبا" به صورت خطي تا مقدار ماگزيمم اش كه در  حدود 6500rpm است زياد مي شود. بنابر اين نسبت مورد بحث در اين جا 2.6/1 است. اين باعث يك سواري خيلي شيرين مي شود.
http://s2.picofile.com/file/7991346983/6.docx.html
منحني هاي اسب بخار و گشتاور براي يك موتور الكتريكي dc كوچك نوعي نسبت به يك موتور احتراق داخلي يك كمي فرق مي كند. مشاهده مي شود منحني گشتاور خيلي خطي است و در سرعت چرخشي صفر داراي ماگزيمم گشتاور قابل بهره برداري مي باشد و پيك منحني اسب بخار هم در نزديكي وسط دامنه سرعت است. اين ويژگيها توسط نمودار زير كه براي موتور الكتريكي VEX dc است به تصوير كشيده شده است.
http://s2.picofile.com/file/7991347632/7.docx.html

*اين مطلب همانطوريكه كابرم محترم  afshinv8و همين طوربرخي كاربران اين تاپيك به آن اشاره داشتند از فرمول( توان = گشتاور x سرعت )هم قابل استنتاج است. با توجه به اينكه شتاب از جنس سرعت است و توان هم براي موتور يك خودرو  با حجم مشخص مقداري ثابت و به قول كابر محترم afshinv8 از ويژگي ذاتي موتور يك خودرو است مشاهده مي شود گشتاور و شتاب باهم نمي توانند در يك خودرو افزايش و يا كاهش يابند بلكه افزايش يكي به قيمت كاهش ديگري مي باشد حال سوخت هرچه باشد فرقي نمكند چه بنزيني و چه ديزلي. به همين جهت يك خودروساز براي يك خودرو سبك گشتاوري را در نظر مي گيرد كه به اصلاح نه سيخ بسوزد نه كباب .
**يك  نوع مكانيزم دنده دريك وسيله نقليه موتوري است که توان خروجی مورد نیاز برای حفظ سرعت رانندگی در یک محدوده خاص را  بوسيله کم كردن نسبت دنده کاهش می دهد( م).


شما سطح دسترسی مورد نیاز برای مشاهده و دریافت فایل های پیوست این پست را ندارید.


بالا
 مشخصات  
 موضوع پست: Re:
پستارسال شده در: سه شنبه آبان 14, 92 12:42 pm 
آفلاين
شتاب 0 تا 100: 15 ثانیه
شتاب 0 تا 100: 15 ثانیه
نماد کاربر

تاريخ عضويت: پنج شنبه آذر 17, 90 10:11 pm

پست ها : 146

محل سکونت: همین نزدیکیا
تشکر کرده اید: 82 مرتبه
تشکر شده:
174 مرتبه در 95 پست

نوع خودرو: پارس TU5
آرش خان شما متوجه منظور من نشديد و مطالبي هم كه گفتيد اصلا" درست نيست:
اينا بحثهاي اوليه مولد قدرت هستش و بايد در صفحات اول تاپيك بحث ميشد نه اينجا
1- موتور به تنهايي گشتاور توليد ميكنه، انرژي حاصل از احتراق با پايين راندن پپيستون و انتقال نيرو به ميل لنگ گشتاور توليد ميكنه و اين گشتاور از طريق فلايويل به گيربكس منتقل ميشه. شما نمودار گشتاور موتور ديزل كه در پستهاي قبلي گذاشتم رو ببينيد اون نمودار گشتاور موتور هستش و ارتباطي هم با گيربكس نداره. همه نمودار هاي توان و گشتاور موتور كه در سايتهاي مختلف ميبينيد مختص به موتوره و اصلا" ارتباطي به گيربكس نداره.
اينهمه راجع به نقش كورس پيستون و قطر سيلندر و...در توليد گشتاور كه توضيح دادم، مگه شما ميتونيد گشتاور موتور رو با گيربكس كم و زياد كنيد!!!! شما فقط گشتاور خروجي از چرخ رو ميتونيد تغيير بديد كه پايين توضيح ميدم.
2-گيربكس به تنهايي قادر به توليد گشتاور نيست، اگه گشتاور موتور نباشه گيربكس چجوري ميخواد بچرخه؟؟؟؟ گيربكس فقط و فقط مبدل گشتاوره.
3- شما مفهوم دو نوع گشتاور رو با هم اشتباه گرفتيد:
الف- گشتاور موتور: اين منحني گشتاور ثابته و اصلا" متغير نيست و جزو خواص موتور (همون بحث كورس پيستون و قطر سيلندر و...)
ب- گشتاور سرچرخ: برابراست با حاصلضرب گشتاور موتور در ضريب دنده  در ضريب ديفرانسيل. يعني گشتاور موتور ضربدر يك ضريب ثابت
مثال: ماكس گشتاور موتور tu5 تو دور 4000 برابر است با 147 نيوتن متر، حالا اگه مثلا" يه گيربكس با ضريب دنده و ديفرانسيل كل 5 بهش ببنديم اونموقع گشتاور سرچرخ هم ميشه 147*5 نيوتن متر،اين اتفاق در تمام دورها ميوفته : يعني نمودار گشتاور با يك ضريب ثابت افزايش پيدا كرده ولي دور ماكس گشتاور سرچرخ باز همون 4000 هستش و فرقي نكرده فقط مقدارش از 147 به 5*147 افزايش پيدا كرده.


بالا
 مشخصات  
 موضوع پست: Re: Re:
پستارسال شده در: سه شنبه آبان 14, 92 1:35 pm 
آفلاين
شتاب 0 تا 100: 9 ثانیه
نماد کاربر

تاريخ عضويت: چهارشنبه تیر 21, 91 4:32 pm

پست ها : 700

محل سکونت: شیراز- یزد
تشکر کرده اید: 1100 مرتبه
تشکر شده:
1376 مرتبه در 488 پست

نوع خودرو: 206

تیپ خودرو: 206 تیپ 2
IPCIS2007 نوشته است:
آرش خان شما متوجه منظور من نشديد و مطالبي هم كه گفتيد اصلا" درست نيست:
اينا بحثهاي اوليه مولد قدرت هستش و بايد در صفحات اول تاپيك بحث ميشد نه اينجا
1- موتور به تنهايي گشتاور توليد ميكنه، انرژي حاصل از احتراق با پايين راندن پپيستون و انتقال نيرو به ميل لنگ گشتاور توليد ميكنه و اين گشتاور از طريق فلايويل به گيربكس منتقل ميشه. شما نمودار گشتاور موتور ديزل كه در پستهاي قبلي گذاشتم رو ببينيد اون نمودار گشتاور موتور هستش و ارتباطي هم با گيربكس نداره. همه نمودار هاي توان و گشتاور موتور كه در سايتهاي مختلف ميبينيد مختص به موتوره و اصلا" ارتباطي به گيربكس نداره.
اينهمه راجع به نقش كورس پيستون و قطر سيلندر و...در توليد گشتاور كه توضيح دادم، مگه شما ميتونيد گشتاور موتور رو با گيربكس كم و زياد كنيد!!!! شما فقط گشتاور خروجي از چرخ رو ميتونيد تغيير بديد كه پايين توضيح ميدم.
2-گيربكس به تنهايي قادر به توليد گشتاور نيست، اگه گشتاور موتور نباشه گيربكس چجوري ميخواد بچرخه؟؟؟؟ گيربكس فقط و فقط مبدل گشتاوره.
3- شما مفهوم دو نوع گشتاور رو با هم اشتباه گرفتيد:
الف- گشتاور موتور: اين منحني گشتاور ثابته و اصلا" متغير نيست و جزو خواص موتور (همون بحث كورس پيستون و قطر سيلندر و...)
ب- گشتاور سرچرخ: برابراست با حاصلضرب گشتاور موتور در ضريب دنده  در ضريب ديفرانسيل. يعني گشتاور موتور ضربدر يك ضريب ثابت
مثال: ماكس گشتاور موتور tu5 تو دور 4000 برابر است با 147 نيوتن متر، حالا اگه مثلا" يه گيربكس با ضريب دنده و ديفرانسيل كل 5 بهش ببنديم اونموقع گشتاور سرچرخ هم ميشه 147*5 نيوتن متر،اين اتفاق در تمام دورها ميوفته : يعني نمودار گشتاور با يك ضريب ثابت افزايش پيدا كرده ولي دور ماكس گشتاور سرچرخ باز همون 4000 هستش و فرقي نكرده فقط مقدارش از 147 به 5*147 افزايش پيدا كرده.


من فکر میکنم افتادیم توی یک سیکل بسته و همینجور داریم حرفهای خودمون رو تکرار میکنم
من گفتم تعریف گشتاور برای موتور به تنهایی بی معنیه نه اینگه موتور گشتاور نداشته باشه،
همون انفجار سر پیستون نیرویی که ایجاد میکنه حاصلضربش در فاصله سر پیستون تا میل لنگ میشه گشتاور ، بعله، اما این گشتاور به چه درد ما میخوره؟ این بدرد طراح موتور برای قرار دادن روی گیربکس مناسبش میخوره نه بدرد من و شما
گیربکس گشتاور تولید نمیکنه اما گشتاور رو کم و زیاد میکنه، این رو بهش نمیگن تولید گشتاور بهش میگن تعدیل یا ارتقاء گشتاور
یک مثال میزنم لطفا دقت کنید
نیروی بازووی شما ثابته و گشتاوری که در کف دست شما ایجاد میکنه هم ثابت.(که میشه حاصلضرب نیروی بازوتون در فاصله بازو تا کف دست)
حال با اون نیروی بازو اگر به شما یک آچار 1 سانتی بدهند شاید قادر به باز کردن(چرخاندن) پیچ یک موبایل هم نباشید(بخاطر کم بودن طول آچار)، اما با یک آچار 2متری، همین شما که تا دقایقی پیش از چرخاندن پیچ یک موبایل عاجز بودید حال قادر به چرخاندن پیچ دکل یک کشتی میشوید، بله همین شما با همان نیروی بازوی ثابت!
خوب آیا آچار 2متری گشتاور تولید میکنه؟ خیر!
نیروی دست شما بود که در طول آن آچار ضرب شد و گشتاور فوق العاده ای ایجاد کرد
همان نیرو که با یک آچار 1سانتی نتوانست پیچ یک موبایل را باز کند حال با آچار 2متری و گشتاور تولیدیش پیچ دکل یک کشتی را به راحتی باز کرد.
عزیز دل که اسمتون رو هم نمیدونم گیربکس ماشین حکم همین آچار رو داره و موتور هم حکم بازوی شما
موتور توانش ثابته اما گشتاوری که ما در خروجی نهایی ازش میگیریم میتونه فرق کنه
پیچ دکل اون کشتی رو اگر یک آچار 5سانتی به آرنولد شوارتزنگر بدهند نمیتواند باز کند، اما منه لاغر و ضعیف با یک آچار 2متری بازش میکنم، آیا من از آرنولد قوی ترم؟خیر
آیا گشتاور بازوی من در کف دست از آرنولد بیشتر است؟ خیر
پس چه شد؟ من با تغیر طول آچار گشتاور خروجی بازویم را افزایش دادم
بله دوست عزیز گشتاور رو میتونید افزایش بدهید این همان چیزیس که نمیخواهید قبول کنید
اما افزایش گشتاور منجر به کاهش دور(در موتور بخوانید کاهش سرعت) میشود. چون حاصلضرب گشتاور در دور ثابت است که همان توان است.
ذکر آخرین مثال : روی همان موتور 3.3 اسب بخاری، روی شافت تورک بسیار ناچیزی (در حد 20 نیومتن متر) با دور 800RPM داشتیم
با اضافه کردن گیربکس تونستیم در انتها و خروجی نهایی تورکی در حد 4000 نیوتن متر اما در دور بسیار پایین 0.33RPM (یعنی هر 3 دقیقه یک دور!)بدست بیاریم
البته گیربکسی غول آسا در حد و وزن یک پراید بکار بردیم و چنان گشتاور عجیبی گرفتیم و اگر میدیدید پشت این گشتاور مهیب که داره چه چیز عظیمیو میچرخونه چه موتور ضعیف و نحیفی قرار داره شاخ در میاوردید.
دوست عزیزم
من دیگه بحثی ندارم
پیشنهاد میکنم گشتاور رو از پنجره خودرو نبینید من حس میکنم نگاه به گشتاور از چهارچوب خودرو و نقش گیربکس شمارو به اشتباه انداخته و تصورتون رو راجب به گشتاور و تعریف پایه آن منحرف کرده.
موفق باشید.
یا علی

_________________
امضا جهان پیر است و بی بنیاد ازین فرهادکش فریاد
که کرد افسون و نیرنگش ملول از جان شیرینم


بالا
 مشخصات  
 موضوع پست:
پستارسال شده در: سه شنبه آبان 14, 92 1:53 pm 
آفلاين
شتاب 0 تا 100: 15 ثانیه
شتاب 0 تا 100: 15 ثانیه
نماد کاربر

تاريخ عضويت: پنج شنبه آذر 17, 90 10:11 pm

پست ها : 146

محل سکونت: همین نزدیکیا
تشکر کرده اید: 82 مرتبه
تشکر شده:
174 مرتبه در 95 پست

نوع خودرو: پارس TU5
ببخشيد آقا آرش فك كنم ما اختلاف بنيادين باهم ديگه داريم و با تمام احترام بهتون فك ميكنم اشباهات شما در درك مفهوم گشتاور كاملا" بنيادين هستش. البته اينجور بحثها هميشه با حاشيه همراه بوده و معمولا" با مطالعه و درك خود شخص بدست مياد و اگه كسي تجسمي از اون مفهوم نداشته باشه نميشه بزور با استناد به مقاله و...اون مطالب رو جا انداخت.
مطالعه بحث مولد گشتاور (موتور) و انتقال قدرت (گيربكس) در كتابهاي فني و حرفه اي  و خودرو ميتونه تو اين زمينه مفيد باشه كه حتي با عدد و رقم و كاملا" بصورت رياضي فرموله شده و نيازي به قبول حرفهاي  من نيست.
چيز جديدي جز مطالبي كه در پستهاي قبلي گفتم به ذهنم نميرسه، شايد ايراد از نحوه نگارشم هستش
منم باهاتون موافقم كه در اين زمينه ديگه بحث نكنيم.


بالا
 مشخصات  
 موضوع پست:
پستارسال شده در: چهارشنبه آبان 15, 92 1:26 pm 
آفلاين
شتاب 0 تا 100: 15 ثانیه
شتاب 0 تا 100: 15 ثانیه

تاريخ عضويت: دوشنبه مهر 10, 91 9:44 am

پست ها : 130

محل سکونت: تهران
تشکر کرده اید: 176 مرتبه
تشکر شده:
110 مرتبه در 51 پست

نوع خودرو: pride & 206SD V8
دوستان عزيز سلام
من تا كنون سه مقاله در اين تاپيك بارگذاري كردم. همه اين مقالات به جزء بخش مقدمه اش از منابع خارجي به فارسي برگردانده شده و براي آن ساعت ها وقت گذاشته شده است. سومين مقاله هم را در بالا ملاحظه مي فرماييد. اميدوارم براي دوستان 206 سوار اين وب سايت مفيد واقع شود. در آينده باز در تدارك مقالات ديگري خواهم بود. من اين مقالات را در لابلاي كار هام ترجمه ودر سايت قرار مي دهم. به اصطلاح بدي يا خوبي اش را ديگه ببخشيد ( چقدر از كلمه مقاله در اينجا استفاده كردم !).


بالا
 مشخصات  
نمايش پست ها از پيشين:  مرتب سازي بر اساس  
ارسال مبحث جديد پاسخ به مبحث  [ 84 پست ]  برو به صفحه قبلي  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9  بعدي

ساعت سایت بر اساسUTC + 3:30 ساعت [ ساعت تابستانی ] تنظیم شده است


مباحث مرتبط
 مباحث   نويسنده   پاسخ ها   بازديدها   آخرين پست 
موضوع ناخوانده دیگری در این انجمن موجود نیست. شتاب 0 تا 100 تیپ 5 های جدید

[ برو به صفحهبرو به صفحه: 1 ... 9, 10, 11 ]

hamid reza

108

11112

جمعه شهریور 1, 92 1:26 pm

ahmad reza نمایش آخرین ارسال

موضوع ناخوانده دیگری در این انجمن موجود نیست. شتاب صفر تا صد تیپ های مختلف 206 و 207i چقدره؟

[ برو به صفحهبرو به صفحه: 1 ... 5, 6, 7 ]

farid2011

60

7537

شنبه تیر 14, 93 1:06 pm

rozbeh1 نمایش آخرین ارسال

موضوع ناخوانده دیگری در این انجمن موجود نیست. پيوست(ها) بررسی شتاب ،سرعت و... 206 های جدید (تمام تیپ ها)

[ برو به صفحهبرو به صفحه: 1 ... 28, 29, 30 ]

keivantype5

292

15917

يکشنبه شهریور 15, 93 2:03 am

narouei نمایش آخرین ارسال

 


چه کسي حاضر است ؟

کاربران حاضر در اين انجمن: vahab64 و 1 مهمان


شما نمي توانيد مبحث جديدي در اين انجمن ايجاد کنيد
شما نمي توانيد به مباحث در اين انجمن پاسخ دهيد
شما نمي توانيد پست هاي خود را در اين انجمن ويرايش کنيد
شما نمي توانيد پست هاي خود را در اين انجمن حذف کنيد
شما نمي توانيد فايل هاي پيوست در اين انجمن ارسال کنيد

جستجو براي:
انتقال به:  
cron



News News Site map Site map SitemapIndex SitemapIndex RSS Feed RSS Feed Channel list Channel list
Powered by phpBB Ver: 3.0.11
Developed by ArmanPC | Persian by Maghsad